Reseptivideoilla Suomen ruoka-alan suurimmaksi TikTokissa

  • Asiakas
    Kotiruokamedia
  • Toimiala
    FMCG
  • Tulokset
    Tilin kasvu 475% & näyttökertoja yli 30 miljoonaa

Lähtökohdat: Miten laajentaa olemassa olevaa yhteisöä?

Famin omistuksessa on jo useamman vuoden ajan ollut Kotiruokaryhmä, joka on Facebookin Suomen suurin ruoanlaittoon keskittyvä ryhmä noin 130 000 jäsenellään. Ajatuksena on ollut hyödyntää ryhmää sekä nykyisten että uusien asiakkaiden mediaratkaisuna, kun tavoitteena on tavoittaa ruoasta ja ruoanlaitosta kiinnostunutta kohderyhmää.

Vuoden 2020 syksyllä mietimme, miten tätä kokonaisuutta voisi kehittää sekä laajentaa ja silloin syntyi ajatus ruoanlaittoon keskittyvästä TikTok-tilistä, joka perustettiin loppuvuodesta nimellä kotiruoka.fi. TikTokissa ei ollut kovin montaa suosittua suomalaista tiliä, jotka tarjosivat helposti lähestyttäviä ja sitouttavia ruoanlaittovinkkejä kuluttajille.

Tavoitteemme vuodelle 2021 olivat:

  1. Kasvaa Suomen suurimmaksi ruoka-alan tiliksi TikTokissa ja kasvattaa samalla Kotiruokamedian ruokayhteisöä olemassa olevan Kotiruokaryhmän lisäksi
  2. Tarjota elintarvike- ja ruoka-alan brändeille laaja yhteisö, alusta ja skaalattava luova idea, jonka avulla kasvattaa brändipääomaa TikTokissa

Strategia: Matalan kynnyksen ruoanlaittovinkkejä kovalla volyymilla

Haluamme tuottaa ihmisille sisältöä, joka tuo oikeasti heille lisäarvoa ja sitouttaa heitä Kotiruoka.fi:hin. Alusta asti on myös ollut selvää, että TikTokissa sisältöä täytyy olla paljon ja sen pitää olla nopeatempoista. Nämä kaikki tukevat sitä, että tilimme kasvaa nopeasti ja löytää uusia kiinnostuneita käyttäjiä, jotka haluavat nähdä sisältöä myös jatkossa.

Sisältöpuolen lisäksi olemme kiinnittäneet erityistä huomiota yhteisön kanssa keskustelemiseen. Kun vastaamme yleisölle kommentein tai toivein, se poikii lisää keskustelua ja pitkässä juoksussa se on tukenut sitä, että sisältömme saavat paljon kommentteja, joka taas tukee myös näkyvyyttämme.

Seuraamme jatkuvasti myös sisältöjen toimivuutta ja pyrimme tuottamaan jatkuvasti sen kaltaista sisältöä, jonka olemme todenneet toimivan ja resonoivan hyvin yleisössämme. Datan seuraaminen mahdollistaa myös sen, että pystymme tarjoamaan ja ehdottamaan yhteistyökumppaneillemme sisältökokonaisuuksia, joilla on paras potentiaali menestyä.

Luova ratkaisu: Arjen ruokaviihdettä Gen TikTokille

Sisällöntuotannon perusidea on simppeli: videoissa esiintyy ammattikokki, joka valmistaa ruoat ja sisällöntuotantotiimi kuvaa prosessin. Miksi me olemme kuitenkin onnistuneet kasvattamaan näin ison yhteisön suhteellisen lyhyessä ajassa?

Olemme alusta asti tiedostaneet sen, että hyvän idean lisäksi Generation TikTok kuluttaa sisältöjä impulsiivisemmin ja nopeammin kuin koskaan aiemmin, jolloin tempon ohella viihdearvo korostuu. Nopeat leikkaukset, lähikuvat, nopeat trendeihin reagoimiset ja kokkimme Mikon valloittava persoona ovat taanneet tilin eksponentiaalisen kasvun.

Vuoden 2021 alussa otimme sisältöjemme ideoinnissa mukaan yhteisömme. Suurin osa videoistamme on vastauksia johonkin kommenttiin, jossa on toivottu tietynlaista ruokaa tai vinkkiä. Tämä on osallistanut yhteisöä mukaan sisällöntuotantoon ja lisännyt sitoutumista meihin, kun käyttäjät ovat huomanneet meidän poimivan ideoita videoille heidän kommenteistaan. Kommentteja ja toiveita tulee laidasta laitaan todella paljon ja olemme parhaamme mukaan pyrkineet vastamaan niihin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että sisältömme on pysynyt monipuolisena ja mikä tärkeintä – se on juuri sellaista sisältöä, mitä yhteisömme haluaa nähdä.

Erilaiset vinkit

Yhteisöltämme on tullut paljon toiveita erilaisista vinkeistä esimerkiksi eri vihannesten kuorimiseen.

Esimerkit:

Avokadon leikkaaminen: 142 900 näyttökertaa

Limen puristaminen: 116 100 näyttökertaa

Kookospähkinän avaaminen: 317 000 näyttökertaa

Kasvisruokaa

Kasvisruoan valmistuksesta on tullut myös paljon toiveita. Osittain varmasti siksi, että se ei ole kaikille niin tuttua verrattuna perinteisempiin raaka-aineisiin.

Esimerkit:

Quinoa-feta -salaatti: 50 900 näyttökertaa

Nyhtökaura-tortillat: 206 100 näyttökertaa

Halloumipasta: 97 200 näyttökertaa

Herkut

Erilaisia herkkuja meiltä toivotaan kaikista eniten ja ne ovat myös usein todella suosittuja. Makealla tuunatut popparit saivat esimerkiksi orgaanisesti yksinään yli miljoona näyttökertaa.

Esimerkit:

Jätti-cookie: 552 200 näyttökertaa

Tuunatut popparit: 1 200 000 näyttökertaa

Itse tehdyt sipsit: 445 900 näyttökertaa

Trendit

Ruoanvalmistukseen liittyviin trendeihin olemme pyrkineet lähtemään mukaan, jos ne ovat konseptiimme hyvin sopineet. Näistäkin olemme saaneet toiveita aina jonkun tietyn aiheen ollessa pinnalla.

Esimerkit:

Itse tehdyt koirankeksit: 421 900 näyttökertaa

Harry Potterin kermakalja: 422 800 näyttökertaa

Squid Game-keksit: 661 800 näyttökertaa

Yhteistyöt brändien kanssa

Yhteistöissä mietimme brändeille erilaisia mahdollisuuksia ja brändeillä itsellään on toki sananvaltaa siitä, mitä tuotteita ja minkälaisia annoksia tehdään. Olemme kuitenkin tarkkoja siitä, että videot tehdään meille ja tyylillemme sopivalla tavalla ja itse ruoka on keskiössä. Olemme konseptillamme kuitenkin tarjonneet brändeille erilaisen mahdollisuuden tuoda tuotteitansa esille ja tarjota kuluttajille inspiraatiota tuotteiden hyödyntämiseen.

Esimerkit:

Pinaattitortillat: 138 500 näyttökertaa

Mättölautanen: 139 900 näyttökertaa

Itse tehty limu: 111 500 näyttökertaa

Tulokset: Useampi kuin joka toinen sisältö viraaliksi*

Tulokset ovat hyvin pitkälti orgaanisia. Mediabudjettia on käytetty vain osana tiettyjä yhteistöitä, joissa on yhdessä sopien varmistettu x määrä näyttökertoja.

Tavoite 1: Kasvaa Suomen suurimmaksi ruoka-alan tiliksi TikTokissa ja kasvattaa samalla Kotiruokamedian ruokayhteisöä olemassa olevan Kotiruokaryhmän lisäksi

Tilin seuraajien kasvu: 475% (19 900 --> 114 504)

Tavoite 2: Tarjota elintarvike- ja ruoka-alan brändeille laaja yhteisö, alusta ja skaalattava luova idea, jonka avulla kasvattaa brändipääomaa TikTokissa

Yhteistyösisällöt: 15 kappaletta

Muita tuloksia, jotka auttoivat meitä pääsemään tavoitteisiimme

Sisältöjä: 184 kappaletta
Näyttökerrat: 30 019 500
Ka. tavoittavuus per sisältö: 142 619
Sitoutumiset (tykkäykset, kommentit, jaot): 2 319 139
Videoita katsottu: 155 039 tuntia eli 17,5 vuotta
Mediabudjetti: 760 euroa (käytetty vain osassa yhteistyösisältöjä)


*viraalilla tarkoitamme yli 100 000 orgaanista näyttökertaa saaneita sisältöjä.

Kotiruoka.fi:n TikTok-tilille pääsee tästä.

Uutiskirje
Nappaa kiinni tuoreimmista ajatuksistamme
Kiitos tilauksesta! 🥰
Oops! Jokin meni pieleen. Kokeile uudestaan?
Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt meidän rekisteri- ja tietosuojaselosteen.