Lähtökohta
Kotiruokamedia on Famin rakentama ruokayhteisö, jonka missiona on varmistaa, että Suomessa tehdään maailman parasta kotiruokaa nyt ja tulevaisuudessa. Kotiruokamedia on saanut alkunsa yli 130 000 jäsenen Kotiruokaryhmästä, jonka ympärille olemme alusta asti halunneet laajentaa kokonaisvaltaista ruokamediaa. Katseet kääntyivät aluksi TikTokiin.
Kuten niin usein, haasteena oli erottua muista ruoka-alan toimijoista ja tuoda uutta kulmaa sekä sisältöä kuluttajille. Ruoka- ja reseptivideot eivät itsessään olleet uusi asia TikTokissa, mutta suomalaisia tilejä ei kauheasti ollut.
Strategia/Insight
Jokainen meistä syö ja hyvin moni meistä myös tekee itse ruokaa kotona sekä haluaa kokeilla uusia ruokia. Helppoja kotiruokaresptejä kyllä löytyy, mutta nopeasti kulutettavassa videomuodossa, niitä ei juuri ole. Ja varsinkin kun halutaan tavoittaa hieman nuorempaa kohderyhmää, reseptien helppous korostuu.
Halusimme luoda helposti lähestyttävän ja vuorovaikutuksessa seuraajien ja kuluttajien kanssa toimivan tilin, joka toteuttaa isoksi osaksi kuluttajien toiveista koostuvia annoksia ja ruokia. Vuorovaikutus fanien kanssa on ollut meille iso asia jo aikaisemmin ja olemme havainneet sen voiman ja tätä hyödynsimme myös uuden tilin kohdalla. Jotta emme olleet vain nimettömiä ja kasvottomia, tarvittiin myös helposti lähestyttävä henkilö kokkailemaan eri ruokia – tähän huutoon vastasi kokkimme Mikko, jonka kasvot ja lausahdukset moni suomalainen TikTokia käyttävä on oppinut jo tuntemaan.
Tavoitteet
Tavoitteemme oli alusta alkaen olla Suomen suurin ruoka-aiheinen TikTok-tili, joka vaati yli 100 000 seuraajan yhteisön. Nyt voimme ylpeänä sanoa, että olemme Suomen suurin ruoka-aiheinen TikTok-Tili. Saavutimme tavoitteemme kymmenessä kuukaudessa.
Toteutus
Kuten aiemmin todettua, helposti lähestyttävyys ja vuorovaikutus ovat olleet avainasemassa – tuotetaan sitä, mitä ihmiset pyytävät. Ja paljon. Pyrimme pitämään julkaisutahdin vähintään 3-4 videossa per viikko.
Aluksi loimme sisältöä monipuolisesti nivoen ruoat osaksi erilaisia olemassa olevia TikTokin trendejä. Hyvin pian oma konseptimme kirkastui entisestään, kun aloimme kuitenkin saada runsaasti kommentteja ja toiveita, joihin vastataan sisällöillä kanavan ideologiaa mukaillen.
Tulokset
Näyttökerrat, sitoutumiset ja kuukausittaiset fanit hieman vaihtelevat julkaisutahtimme mukaan, mutta seuraavassa suuntaa antavia lukuja:
Seuraajat: + 103 000
Näyttökerrat: + 2 000 000 / per kk
Sitoutumiset: + 150 000 / per kk
Järjestämme webinaarin 4.11.2021, missä käydään kotiruoka.fi:n tilin tarinaa ja oppeja tarkemmin läpi ja sen lisäksi mukana ovat TikTokista tuttu hrakauppias eli Teemu Tikkala sekä Emma Lundgren, joka pitää puheenvuoron suoraan TikTokin puolelta. Rekisteröitymään pääset täältä.
TikTok-mainonnasta voit lukea tarkemmin täältä.