Mistä on kyse?
“Apple on ilmoittanut iOS 14:n muutoksista, jotka vaikuttavat siihen, miten vastaanotamme ja käsittelemme konversiotapahtumia Facebook-pikselin kaltaisista työkaluista. Tämä koskee yrityksiä, jotka mainostavat mobiilisovelluksia, sekä yrityksiä, jotka käyttävät optimoinnissa, kohdennuksessa ja raportoinnissa yritystyökaluistamme peräisin olevia verkkokonversiotapahtumia.
Apple vaatii erityisesti jatkossa, että kaikki App Storen sovellukset, jotka Applen määritelmän mukaan harjoittavat seurantaa, näyttävät iOS 14 -käyttäjille kehotteen Applen AppTrackingTransparency-kehyksen vaatimusten mukaisesti. Applen käytäntö estää tiettyjen tietojen keräämisen ja jakamisen, elleivät käyttäjät salli seurantaa iOS 14 -laitteissa kehotteessa. Sitä mukaa kun yhä useammat ihmiset kieltävät seurannan iOS 14 -laitteissa, mainosten räätälöinti ja tehokkuusraportointi toimivat rajoitetusti sekä sovellus- että verkkokonversiotapahtumien osalta.”
Keväällä 2021 julkaistava iOS 14.5 -versio velvoittaa sovellusten kehittäjiä kysymään käyttäjältä lupaa sovelluksen ulkopuolella tapahtuvaan seurantaan. Versiopäivityksen jälkeen Facebook ja muut sovellukset joutuvat näyttämään seuraavanlaisen kehotteen tietojen keräämiseen liittyen:
Miten vaikuttaa Facebook-mainontaan?
Seurannan sallineiden käyttäjien osalta mainonnan seuranta ja kohdentaminen onnistuu samalla tavalla kuin aiemminkin. Facebook on kuitenkin päättänyt yhtenäistää joitain seuranta- ja raportointiominaisuuksia, jotta vertailukelpoisuus säilyy - ainakin jokseenkin - Android- ja iOS-käyttäjien välillä.
- 28 päivän attribuutioikkunat (klikkauksesta tai näyttökerrasta) poistuvat kokonaan käytöstä
- Attribuutioikkuna muuttuu oletuksena seitsemään päivään klikkauksesta kaikissa uusissa mainosjoukoissa
Seurannan kieltäneiden osalta moni asia muuttuu. Seurantamahdollisuudet eivät poistu kokonaan, mutta rajoituksia on odotettavissa mainosten hallinnassa ja raportoinnissa.
Tässä tärkeimmät muutokset:
- Konversiotapahtumat rajoittuvat vain yhteen tapahtumaan per käyttäjä (Jos konversioiksi on määritelty “lisää ostoskoriin” ja itse ostotapahtuma, vain toinen kirjataan konversioksi). Konversiotapahtumat voidaan järjestää tärkeysjärjestykseen, jolloin tärkein tapahtuma saa kirjauksen
- Konversiotiedot voivat saapua jopa kolmen päivän viiveellä
- Konversiotapahtumien kohdalla tilastollista mallinnusta saatetaan käyttää laskemaan konversiot iOS-käyttäjien osalta
- Uudelleenmarkkinointia ei voida kohdistaa, eikä jo konvertoituneita voida sulkea kohderyhmistä pois
Näiden muutosten myötä on odotettavaa, että konversioita kirjautuu raportteihin vähemmän kuin aiemmin.
Mitä mainostajan tulee tehdä, jotta muutoksista aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa?
Suorita seuraavat toimenpiteet yrityksesi Business Managerissa: